Virtuali mokykla – misija įmanoma. „Šiaurės licėjaus“ patirtis ir patarimai
Dabartinė sudėtinga situacija iš karto gan stipriai sudrebino mūsų švietimo sistemą ir milžinišku šuoliu privertė visus atrasti bei skubiai pradėti taikyti šiuolaikiško, progresyvaus, inovatyvaus mokymosi galimybes. Jei dar neseniai buvo daug skeptikų, kurie nepatikliai žiūrėjo į informacinių technologijų diegimą mokykloje, tai šiandien greičiausiai visi pripažinsime, kad vienintelis kelias sėkmingai tęsti formalųjį ugdymą(si) ir Bendrųjų mokymosi programų įgyvendinimą šiuo metu – virtualus mokymasis. „Šiaurės licėjaus“ pedagogai virtualiam mokymusi rengėsi jau ir anksčiau, tačiau šalies situacija paspartino šį sprendimą įgyvendinti greičiau. Jau pirmą karantino dieną mokytojai ir vaikai tęsė ugdymą virtualioje mokykloje dirbdami nuotoliniu būdu.Šiaurės licėjaus komanda dalinasi iššūkiais ir patirtimi, kaip padėti vaikams pasiruošti šiam pokyčiui, kaip tinkamai pasiruošti nuotoliniam darbui virtualioje mokykloje ir kokios metodikos bei įrankiai jau sėkmingai pasiteisino dirbant su mokiniais.
Atidžiai pasirinkite programas darbui
„Šiaurės licėjaus“ ugdymo vadovas dr. Simonas Šabanovas, vienas iš virtualios mokyklos lyderių, pabrėžia, jog pirmas ir pats svarbiausias žingsnis – tinkamai pasirinkti erdvę, kurioje dirbsite. Programa turi turėti Jūsų darbą palengvinančius funkcionalumus: galimybę gyvai vienu metu bendrauti su visa klase, transliuoti mokiniams savo ekraną, įkelti į programą dokumentus bei užduotis. Labai patogu, jei galite kurti atskirus pokalbių kambarius mažesnėms klasiokų grupėms ir taip organizuoti komandines užduotis. Greta pagrindinės programos būtinai išsirinkite 2-3 papildomus šaltinius, kuriuose kviesite mokinius skaityti, atlikti papildomas užduotis.
„Mes pasirinkome „Microsoft Teams“ sistemą ir esame tikrai patenkinti savo sprendimu. Mokytojai sklandžiai veda pamokas pilnoms klasėms, vaikai greitai ir lengvai perprato sistemą, pilnai įsitraukia į ugdymo procesą. Po darbo virtualioje mokykloje, po veiklų, toje pačioje sistemoje kas dieną į trumpą susirinkimą susirenkame ir visi mokytojai – aptariame dienos įspūdžius, naujus išbandytus įrankius, sėkmes ir iššūkius. Glaudus kolegų bendradarbiavimas itin naudingas, kai milžiniškus naujos informacijos kiekius mokytojai turi perprasti ir įsisavinti itin greitai,“ – pasakoja S. Šabanovas.
Tėvams iššūkis – padėti vaikams pasiruošti ir priimti pokyčius
Siekdami kuo geresnių rezultatų, tėvai ir mokytojai šiuo metu ypatingai bendradarbiauja.„Tėvelių prašome prieš prasidedant virtualiam mokymuisi būtinai su vaikais aptarti, kodėl veiklos nuo šiol vyks taip, iš anksto parodyti programą, pabandyti kartu prisijungti, ją panaršyti. Tokiu būdu, pirmą rytą vaikams nekyla papildomo streso. Taip pat, naudinga susitarti su vaikais, kokia gi bus naujoji dienos rutina, kai visi kartu leisite laiką namuose: kada kelsitės, kaip leisite laiką po nuotolinių pamokų. Pasidalinkite erdvėmis, kur vaikas mokysis, o jūs dirbsite. Susikurkite savo taisykles, pavyzdžiui – jei vaikui pertrauka, bet mama kalba telefonu – pažaisti vaikas lieka savo kambaryje,“ – pataria „Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo mokytoja Jolanta Žvirblienė.
Tinkamai paruošta darbo vieta padės vaikui lengviau susikaupti – pasistenkite, kad ant stalo nebūtų dėmesį blaškančių žaislų ar knygelių. Taip pat, mobiliuosius telefonus reikėtų pasidėti kiek atokiau, o užkandžiauti tik pertraukų metu. Kiekvieną vakarą galite peržiūrėti ir aptarti kitos dienos veiklas, joms pasiruošti – ant stalo susidėti reikiamus vadovėlius bei priemones. Ugdymosi proceso metu turėdamas viską po ranka vaikas mažiau blaškysis. O kai baigiasi veiklos, reikėtų sudaryti sąlygas vaikams saugiai pajudėti gamtoje.
„Paklausti apie savo patirtis, tėvai dalinasi, kad norint kuo sklandžiau mokytis virtualioj mokykloj nauju dar kol kas mokymosi būdu, labai gerai iš vakaro ar prieš veiklas susipažinti su veiklų tvarkaraščiu ir užduotimis, kurias reikės atlikti per veiklas kartu su klasės draugais ir savarankiškai. Vaikai ir tėvai labai džiaugiasi naudojama Eduka klasės turinio platforma:paprasta prisijungti, vaikams aišku, iškart gaunamas rezultatas ir įvertinimas,“ – patirtimi dalinasi mokytoja.
Sėkmingo virtualaus ugdymosi etiketas – į ką svarbu atkreipti dėmesį mokytojams
Sumaniai pasitelkiant nuotolinį mokymąsi ir technologinius įrankius, mes, mokytojai be ugdymo turinio įgyvendinimo tikslų, galime ypač sėkmingai ugdyti mokinių bendrąsias kompetencijas – tokias kaip mokėjimo mokytis, komunikavimo, iniciatyvumo ir kūrybingumo. O taip pat lavinti tokias savybes, kaip atsakomybė už savo mokymąsi, dėmesingumas, laiko planavimas ir kitas, pasakoja Šiaurės licėjaus ugdymo vadovas dr. Simonas Šabanovas.
„Kad iš tiesų virtualus mokymasis būtų efektyvus ir atneštų kuo didesnę naudą svarbu atkreipti dėmesį į jo organizavimo ypatumus.Pasirinkus nuotolinio mokymosi įrankius, kuriuose galima derinti mokinių „video konferencijų“ organizavimą su personalizuoto bendravimo galimybėmis, reikėtų nepamiršti ir bendrųjų etiketo susitarimų, būdingų virtualiam darbui,“ – pataria „Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo mokytoja Valdonė Navickaitė. Pirmiausia turime su mokiniais susitarti:
- Dėl bendravimo bendrose ar grupinėse video veiklose taisyklių: susitarkime, kaip kreipsimės, jei norime ką nors pasakyti ar paklausti, kada būsime įsijungę kameras ar mikrofonus, koks „ženklas“ visus sukaups ir pan.;
- Dėl pokalbių raštu etiketo: siekiame rašyti taisyklingai, neiškraipome žodžių, naudojame lietuviškus rašmenis;
- Dėl laiko planavimo: stebime tvarkaraščius, jei reikia jungtis prie bendro pokalbio, pasiruošiame jam keliomis minutėmis anksčiau;
- Dėl priemonių, darbo vietos pasirengimo: netoliese turime tik reikalingas priemones, palaikome tvarkingą, jaukią darbo vietą su tinkamu apšvietimu;
- Dėl internetinio saugumo: saugiai naršome žinomose arba mokytojo nurodytose internetinėse svetainėse, saugome savo privačia informaciją, atsisiunčiame tik „saugius“ failus;
- Dėl darbo – poilsio režimo: susitariame pertraukų metu nenaudoti „ekranų“, atliekame iš anksto pasirinktas mankšteles ar fizinio aktyvumo pratimus,užkandžiaujame.
„Kad susitarimai veiktų, mokytojui tikslinga sukurti nuotolinę aplinką, kur vaikai tuos susitarimus galėtų prisiminti, o taip pat, kur galėtų rasti tvarkaraščius, informaciją apie veiklas, pasiruošimą joms, mokymosi medžiagą, reikiamas nuorodas. Ši informacija turėtų būti aiškios struktūros, vaikams nesunkiai suprantama. Tokiu būdu lengviau galima bus pereiti prie tiesioginio mokymosi. Kadangi mokiniai didelę laiko dalį dirbs ir savarankiškai, labai svarbu, kad jie turėtų galimybę fiksuoti savo atliktas užduotis, galbūt net jas įsivertinti ir reflektuoti savo mokymąsi,“ – pasakoja V. Navickaitė.
Įvairūs virtualaus ugdymosi metodai padeda sukurti dinamišką mokymąsi
Mokymasis virtualiai tikrai neturi būti nei kiek nuobodesnis nei gyvas ugdymas. „Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo mokytoja Renata Trumpokais dalinasi jau išbandytais ir pasiteisinusiais metodais, kurie paįvairina kasdienes veiklas ir padeda išlaikyti aukštą vaikų motyvaciją:
- Apklausos ir testai internete: internete gausu įrankių, kurių pagalba galima sukurti apklausas ir testus. Jų pagalba galima patikrinti, ar vaikai suprato išdėstytą temą, o jiems tai šaunus žaidybinis elementas;
- Erdvė individualioms konsultacijoms: susisiekiant su mokiniu individualiai galima išsiaiškinti, kaip vaikui sekėsi atlikti darbus ir aptarti visus iškilusius klausimus. Tokiu būdu mokinys būna įsitraukęs ir žino, kad visada gali sulaukti papildomos pagalbos.
- Gamtos stebėjimai ir tyrimai:nebūtina yra nuolat dirbti prie kompiuterio arba vadovėlių. Vaikai gali pagal paruoštus stebėjimo lapus analizuoti gamtą, jos reiškinius, stebėti, kaip ji kasdien keičiasi, o grįžus sutartu laiku kartu su klasės draugais aptarti rezultatus, išvadas.
- Motyvacinė sistema: tam, kad vaikai nuolat būtų įsitraukę galima sugalvoti motyvacinę sistemą, pavyzdžiui po atliktos užduoties pasidalinkite su vaikais smagiu mokomuoju žaidimu ar trumpu filmuku.
- Aktyvios pertraukos, mankštos:ilgas sėdėjimas prie kompiuterio vargina, tad su vaikais video veiklų metu galima organizuoti judrias patraukas, akių mankštas. Interneto platybėse yra begalė vaizdo įrašų, pagal kuriuos vaikai gali mankštintis.
Taip pat, svarbu nepamiršti ir diferencijavimo galimybių:lėčiau dirbantiems ar susidūrusiems su sunkumais vaikams, skirkite individualias konsultacijos. Gabesniems ar greičiau dirbantiems galima pasiūlyti individualių papildomų užduočių.
Tėvai – puikūs motyvatoriai ir grįžtamojo ryšio šaltinis
Pirmosiomis virtualaus ugdymosi dienomis labai pravartu grįžtamojo ryšio pasiteirauti mokinių tėvų. Dauguma jų yra namuose ir mato kaip sekasi jų vaikui, galbūt yra sričių, kurias būtų galima patobulinti, o galbūt kai kurie metodai pasiteisina itin gerai. Raginame mokytojus drąsiai ir atvirai bendrauti šiais klausimais su tėvais, juk tai nauja ir nepažįstama situacija mums visiems, taigi atviras bendradarbiavimas yra būtinas norint pasiekti kuo geresnių rezultatų.
Teikdami grįžtamąjį ryšį drąsiai komentuokite ir konkrečias veiklas ar sritis: štai antroko mama Renata dalinasi savo įspūdžiais: „Sūnus labai patenkintas, kad gali dirbti kompiuteriu: ir pramoga, ir pamokos. Tempas puikus, laiko planavimo įgūdžiai puikiai ugdomi, kai pačiam reikia sekti laiką, kada pamoka prasideda. Kompiuterinio raštingumo metų kursą, turbūt, per savaitę praeis jūsų dėka! O aš tuo tarpu džiaugiuosi, kad galiu negalvoti apie vaiko užimtumą šiuo etapu ir mano pagalbos jam reikia minimaliai. “
Tėvus taip pat skatiname nepatingėti ir pagirti mokytojus! Pavyzdžiui, „Šiaurės licėjaus“ antrokės ir ketvirtoko tėtis Vitalis mokytojai pasakojo, jog „Ištikus pasaulinio masto pandemijai, įsitikinome dar kartelį, kad naujos mokyklos vaikų džiaugsmas yra nuoširdus ir tikras. Dėkojame visam mūsų pedagogų kolektyvui negailinčiam savo brangaus laisvo laiko vaikų gerovei. Tiesa sakant, pribloškė galutinai Šiaurės licėjaus administracijos ir viso kolektyvo gebėjimas per keletą dienų, o tiksliau greičiausiai parų, sukurti šiam laikui palankiausią mokymosi sistemą, nesirenkant lengviausio vaikų pavasario atostogų perkėlimo kelio.“
Nors dabartinės sąlygos reikalauja išlaikyti vieniems nuo kitų saugų atstumą, bet nepamirškime – šis reikalavimas skirtas tik fiziniam atstumui, o jį kompensuoti galime atviru virtualiu bendravimu ir bendradarbiavimu!