Fotografas G. Bagaliūnas: karantinas – puiki galimybė realizuoti save

Pirmoji likimo namuose – rūpinimosi savo ir kitų sveikata – savaitė baigėsi. Lietuvoje paskelbus karantiną, gyvenimo tempas sulėtėjo ir atsirado papildomo laisvo laiko, kurį galima išnaudoti prasmingai: vienas iš būdų – lavinant naujus ar pamirštus įgūdžius. Dėl to Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos (VTDK) Fotografijos technologijos dėstytojas Giedrius Bagaliūnas, primindamas, kad nuotraukos – socialinių tinklų vartotojų išraiška, kviečia išmokti naujų subtilybių, siekiant kokybiškai fotografuoti telefonu.

Lietuvoje paskelbtus karantiną daugumos lietuvių gyvenimo tempas pasikeitė, kaip teigia G. Bagaliūnas, atsirado daugiau galimybių išmokti naujų dalykų, o šiuolaikiniam žmogui itin pravartu gebėti padaryti patrauklią nuotrauką. „Į socialinius tinklus perkėlėme labai didelę savo gyvenimo dalį: parduodame daiktus, demonstruojame save ir savo gyvenimo akimirkas, kuriame verslus ir panašiai. Bet kuriuo atveju, norint pasiekti geresnių rezultatų, reikia gebėti padaryti kuo kokybiškesnę ir patrauklesnę nuotrauką, o tam pravartu bent šiek tiek žinoti, kaip veikia gera fotografija“, – įsitikinęs VTDK dėstytojas.

Paslaptis – linijos telefono ekrane

Pasak G. Bagaliūno, norint padaryti kokybišką, bet ne profesionalią nuotrauką, itin daug išmanyti nereikia, svarbiausi aspektai: šviesa ir kompozicija. Pastaroji reiškia kaip ir kur kadre yra išdėlioti visi objektai, o svarbiausia – pagrindinis jų.

„Kai pamatote gražią nuotrauką, ji beveik visą laiką bus užfiksuota pritaikant vieną ar kitą taisyklę. Viena iš klasikinių – „Trečdalio“ taisyklė. Vadovaujantis ja yra svarbu, kad pagrindiniai objektai, pavyzdžiui, portrete – akys, būtų apytiksliai ties linijų susikirtimu. Dėl to rekomenduoju nusistatyti, kad šios linijos, kai fotografuojate, būtų rodomos ekrane“, – kompozicijos meno moko fotografas.

Nuotraukos akcentas – pagrindinis objektas

Pasak G. Bagaliūno, objektą „įdėti“ į kadrą teisingoje vietoje nepakanka, svarbu, kad jis nuotraukoje išsiskirtų.

Objekto fotografavimas skirtingais rakursais / G. Bagaliūno nuotr.

„Žmogus dėmesį labiau atkreipia tik į tam tikras nuotraukos dalis. Ir čia fotografo tikslas yra parodyti žiūrovui kryptį, kur reikia žiūrėti“.

VTDK Fotografijos technologijos dėstytojas įvardina objekto išryškinimo nuotraukoje būdus:

  1. Objekto apšvietimas. Šiame išryškinimo būde svarbu, kad objektas būtų labiau apšviestas nei fonas. Išryškinimui galima naudoti lempą, lango apšvietimą, žibintuvėlį ar kitus šviesos šaltinius.
  2. Fono suliejimas. Kadangi pagrindinis objektas nuotraukoje beveik visada turi būti ryškiausias, fono suliejimo būdą galima įgyvendinti telefono kameros nustatymų pakeitimais: nustačius kurią nors „Depth control“ (angl. gylio kontrolė), „Portrait mode“ (angl. portreto režimas) ar „Background blur“ (angl. fono suliejimo) funkciją.
  3. Tinkamas spalvų parinkimas. Kadangi spalvos, kaip ir šviesa, turi kontrastus, objektas labiau išsiskiria derinant šiltas spalvas su šaltomis, pavyzdžiui, oranžinę su mėlyna, raudoną su žalia, ar ryškią spalvą su neryškia.
  4. Linijų ir krypčių išnaudojimas. „Gal skamba kiek sudėtingiau, bet įsivaizduokite draugą, kuris šaukia: „pažiūrėk“ ir rodo pirštu. Jūsų žvilgsnis visąlaik nukryps rodoma kryptimi. Toks principas yra ir nuotraukose: jei yra kokios nors linijos, jos veikia kaip rodyklės“, – mintis dėsto G. Bagaliūnas. Žinoma, linijos ne visada yra labai pastebimos, portrete tai gali būti žvilgsnis į kokį nors objektą ir jis sukurs įsivaizduojamą liniją, kuri sustiprins matomo vaizdo svarbą.

„Būdų yra ir daugiau, bet svarbu suprasti, kad tai, ką fotografuojate, yra svarbiausia, ir, jei vos žvilgtelėjus į nuotrauką, pirmiausia matomas yra jūsų numatytas objektas, tikslas pasiektas!“ – konstatuoja fotografas.

Kompozicijos kūrimas pagal „Trečdalio” taisyklę / G. Bagaliūno nuotr.

Kompozicijai svarbus ir fonas. G. Bagaliūnas rekomenduoja, jei idėja nereikalauja kitaip, jį pasirinkti turintį mažai detalių. Kitaip tariant, jį „išplauti“ didelius objektus fotografuojant prie „tuščios“ sienos. „Fotografuodami žmonės foną dažnai ignoruoja, nes būną susikoncentravę ties pagrindiniu objektu, o netinkamai parinktas fonas – turintis ryškių ar šviesių objektų – būna blogos nuotraukos kaltininkas“, – mintis dėsto dėstytojas.

Įdomus kadras – sėkmės garantas

Nors nuotraukos kokybei labai svarbi kompozicija, fotografas primena, kad kadro „gerumą“ apsprendžia ir įdomus rakursas bei naujumas. „Nebijokite nufotografuoti objekto iš skirtingų pusių. Visi fotografuoja kavos puodelį iš aukščiau? Nufotografuokit iš šono ir pamėginkite užfiksuoti kylančius garus. Fantazijai vietos čia pilna: netikėtumas – fotografo draugas, norint padaryti įsimintiną kadrą“, – pasakoja G. Bagaliūnas.

Spalvų kontrastas / G. Bagaliūno nuotr.

Telefono subtilybės – puikios pagalbininkės

Fotografas įsitikinęs, kad telefonų privalumas yra jų paprastumas. Tačiau žmonės neretai nepasinaudoja jų teikiamomis galimybėmis. Dėl to G. Bagaliūnas duoda kelis patarimus fotografuojantiems telefonu:

  1. Kokybės suteikia tinkami režimai. Portreto funkcija pasirūpina, kad veidas liktų gerai apšviestas ir ryškus, peizažo – kad visa nuotrauka būtų ryški ir atitinkamų spalvų, o sporto režimas judesį leidžia užfiksuoti jam nesusiliejant.

    Kompiuterio klaviatūra, užfiksuota pro stikliuką / G. Bagaliūno nuotr.
  2. Tinkamas fokusavimas. Visą laiką svarbu fokusuoti pagrindinį objektą.
  3. Aukščiausios kokybės režimas. Nustačius šią funkciją galima kokybiškiau apkirpti ir suredaguoti nuotrauką.
  4. Tinkamas priartinimas. Dėstytojas pažymi, kad priartinimo funkciją galima naudoti tik tuomet, kada kamera turi optinio priartinimo galimybę (angl. optical zoom). O jei telefonas turi ne vieną kamerą, priartinimui naudoti kurią nors iš jų.
  5. Objektyvo nuvalymas. Naudojantis telefonu kamera apsineša, tad tam, kad nuotraukoje nesimatytų „rūko efekto“, ją reikia nuvalyti.
  6. Fotografavimo stabilumas. Tam, kad būtų gautos kokybiškos nuotraukos, kai jaučiamas apšvietimo trūkumas, telefoną reikia pastatyti stabiliai.
  7. HDR nustatymas. Ši funkcija leidžia gauti geresnes nuotraukas, kai vaizdas yra labai kontrastingo apšvietimo. Pavyzdžiui, jei nuotraukoje yra langas ir iš lauko sklinda daug šviesos, nenaudojant HDR funkcijos, langas atrodys „išdegęs“ – balta dėmė.
  8. Šviesinimo funkcija. Gera nuotrauka negali turėti visiškai baltų arba juodų vietų, todėl fotografas primena naudotis šviesinimo (angl. brightness) arba ekspozicijos (angl. exposure) funkcijomis.

Svarbi detalė – apšvietimas

Kalbant apie apšvietimą, vienas svarbiausių aspektų – minkšta ir kieta šviesa. Nuo aštrios šviesos šaltinio atsiranda šešėlio kontūrai, o tuo tarpu minkštos šviesos pagalba šešėliai švelniai pereina į šviesumą. „Abu apšvietimo tipai yra naudingi, tik skiriasi jų išgaunamas efektas. Kietas apšvietimas bus dramatiškesnis, o minkštas idealus portretui – oda atrodys daug lygesnė, o vaizdo vientisumo netrikdys krentantys šešėliai“, – teigia G. Bagaliūnas. Šviesos minkštumą ir kietumą keičia šviesos šaltinio dydis: kuo jis didesnis, tuo šviesa minkštesnė.

Nuotrauka, atskleidžianti keturis apšvietimo būdus: šviesa už nugaros (kairėje); iš šono; tiesiai ir lubose (dešinėje) / G. Bagaliūno nuotr.

Blogiausias apšvietimas yra kambario lempų šviesos. Jos dažnai sukuria kietą apšvietimą, todėl ant objekto krenta šešėliai. Dėl to objektą geriausia fotografuoti padėtą ne tiesiai po apšvietimo šaltiniu, o kiek toliau nuo lempos.

Apšvietimas pro langą gali būti tiek minkštas, tiek kietas. Jei pro langą tiesiogiai šviečia saulė, šviesa bus kieta, jei langas šešėlyje arba lauke apsiniaukę – minkšta. Čia svarbu, kad ant fotografuojamo objekto kristų šviesa, geriausiai – šiek tiek šonu, nes taip šešėliai sukuria gilumo jausmą ir paryškina formas.

Mobilus apšvietimas suteikia daugiau kontrolės: fotografas gali pasirinkti, ką apšviesti ir kokią šviesą sukurti. „Stalinė lempa suteiks gan aštrų apšvietimą, bet galite nukreipti ją į baltą sieną ir gauti minkštą apšvietimą. Taip pat namuose ant lempos galima uždėti ploną spalvotą popieriaus lapą ir išgauti įdomesnį apšvietimą – tai puikus būdas eksperimentuoti, kaip veikia šviesa. Tik atsargiai, kad popierius neįkaistų ir neužsidegtų“, – pasakoja G. Bagaliūnas.

Iššūkis „Foto Karantinas“

Norintiems lavinti savo kūrybiškumą bei fotografavimo telefonu ir namų sąlygomis įgūdžius VTDK sukūrė iššūkį „Foto karantinas“, kuris startuoja jau kovo 24 dieną „Facebook“ socialiniame tinkle. Pasibaigus iššūkiui 3 dalyviai bus apdovanoti VTDK prizais. Daugiau informacijos rasite čia. (https://www.facebook.com/vtdko.lt/posts/2758164387630739)

 

Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos informacija