Ar tikrai renkantis motociklą kartais tenka mokėti už vardą?

Kalbant apie bet kokius brangius prekių ženklus dažnai galima išgirsti, neva perkant jais pažymėtus gaminius mokama už vardą. Nors norėtųsi, kad būtų kitaip, tai yra visiška tiesa. Juk „Rolex“ ar „Patek Philippe“ laikrodžiai yra dešimtis ir šimtus kartų brangesni už „Apple Watch“ ar net „Casio“. Pastarieji laiką rodo gerokai tiksliau, tačiau nesuteikia tokio prestižo ir statuso, kaip anksčiau paminėti. Taigi, dalis kainos yra mokestis už vardą.

 

O kaip yra technikos pasaulyje – ar perkant brangesnį motociklą dalį pinigų tenka išleisti prestižui, o gal pigesnis gali būti net geresnis, kaip ir tiksliau rodantys laikrodžiai?

 

Didesnė kaina gali būti pagrįsta

 

Žvelgiant į vidutinės klasės kelioninių motociklų rinką, joje galima rasti labai plačius kainų rėžius: nuo 11–12 tūkstančių eurų kainuojančių „CFMoto 800MT“ ar „Honda Transalp“ iki „BMW F900GS“, kurio kaina prasideda nuo daugiau nei 15 tūkstančių eurų.

 

Iš pirmo žvilgsnio tai skirtingos lygos, tačiau, pažiūrėjus į techninius parametrus, skirtumai gerokai mažesni nei kainų lentelėje. Netgi priešingai – kartais pigesnis modelis turi visko daugiau.

Konkurso „Lietuvos metų motociklas“ komisijos narys ir skirtingais modeliais dešimtis tūkstančių kilometrų po Europą, Afriką ir Aziją prisukęs motociklininkas Aidas Bubinas sako, kad dažnai didesnę kainą sudaro daug nematomo darbo, kuris atsispindi motociklo teikiamoje emocijoje.

 

„Dažnu atveju motociklų, o ir kitos technikos gamybos lyderių produkcijos kaina sudaryta ne vien iš jos pagaminimo, bet ir nemaža dalimi iš  tobulinimo, inovacijų kūrimo ir pritaikymo kaštų. Daugybė žmonių dirba mums nematomą darbą, kad motociklas, ant kurio mes atsisėdame, atrodytų ir veiktų nepriekaištingai ir keltų tik pačias geriausias emocijas. Tad galima teigti, kad bet kuriuo atveju mes mokame daugiau ne už vardą, o už emociją“, – sako A. Bubinas.

Aidas Bubinas (Vytauto Pilkausko nuotr.)

Šie žodžiai gali būti puikiai pagrįsti ir finansų skyriuje, nes įmonės prestižas buhalterijoje įrašomas kaip nematerialusis turtas. Tai reiškia, kad vardas kainuoja. Kuo garsesnis vardas, tuo didesnė jo vertė. O nauji žaidėjai dažnai ryžtasi sąmoningai praleisti šią buhalterinę eilutę vien tam, kad įsitvirtintų rinkoje, ir klientams siūlo daugiau už mažiau.

 

Štai kad ir minėtas „CFMoto 800MT“, kainuojantis mažiau nei 12 tūkstančių eurų, jau standartinėje komplektacijoje parduodamas su KYB amortizatoriais, „Michelin“ padangomis ir retai šioje klasėje aptinkamomis funkcijomis, tokiomis kaip „Apple CarPlay“ sąsaja, aklosios zonos, juostų palaikymo bei galinio susidūrimo perspėjimo sistemomis.

 

Šių funkcijų neturi nei toje pačioje kainų kategorijoje esanti „Honda“, nei gerokai brangesnis „BMW F900GS“. Panašų funkcionalumą galima rasti gerokai aukštesnės klasės „BMW F1300GS“ – tiesa, jo kaina prasideda nuo daugiau nei 21 tūkstančio eurų.

O gal didesnė kaina mokama už patikimumą?

 

Žinoma, motociklų gerumas matuojamas toli gražu ne funkcijų sąrašuose – jie turi būti patogūs, teikti malonių pojūčių ir būti patikimi pagalbininkai ilgose kelionėse. Jau minėti BMW ar „Honda“ motociklai, atrodytų, niekam nekelia klausimų šiuo aspektu – dažnas keliautojas atokiuose kampeliuose bus būtent su vieno ar kito gamintojo modeliais.

 

Žinoma, yra ir kita medalio pusė – yra ir brangių, bet tautos lūpose nebūtinai su patikimumu siejamų motociklų, ir čia turbūt daugelio akys krypsta į Italiją, kurioje gimsta tokie modeliai kaip „Ducati“, bet Alpių viršūnėse jų išvysti retai pavyks.

 

Rinkdamasis motociklus savo ilgiausioms kelionėms, A. Bubinas prioritetą teikia patikimumui, žinoma, nepamiršta ir patogumo. Prieš dešimtmetį tuomet nauju „Honda Crosstourer“ modeliu jis pasiekė ne vieną rekordą ir kadaise net buvo vienas pirmųjų pasaulyje, susidūrusių su motociklo gedimu. Įdomu, kad po kurio laiko šis gedimas kartojosi ir gamintojas kvietė visus to modelio savininkus atvykti į įgaliotuosius servisus ištaisyti defektą dar prieš motociklui sugendant.

 

Tiesa, naujausiai savo ilgų atstumų kelionei motociklininkas pasirinko „CFMoto 800MT“ – praėjusiais metais Europos žemyne jis apvažiavo Ukrainos kontūrą 1:1 masteliu. Iš viso kelionė truko kiek ilgiau nei savaitę, o po jos A. Bubinas padarė savo išvadas apie šį modelį.

 

„Nėra vieno paties geriausio modelio jau vien dėl to, kad motociklų paskirtis labai įvairi, mūsų poreikiai labai įvairūs, bet drąsiai galiu teigti, kad „CFMoto 800MT“ yra vienas iš savo klasės lyderių. Svarbiausias klausimas lietuviams – kaip bus su patikimumu? Į jį pabandžiau atsakyti pernai važiuodamas Ukrainos sienų kontūrą Europoje. Įveikiau 10 000 kilometrų po to, kai juo jau tiek pat buvo nuvažiavęs kitas keliautojas Karolis Mieliauskas, ir neturėjau nė menkiausios problemos“, – savo įspūdžius dėsto pašnekovas.

Kiekviena kaina savaip apskaičiuojama

 

Tad kainos ir vardo klausimas visgi lieka labai daugialypis. Brangesni motociklai dažnai kainuoja daugiau ne be reikalo – į šią kainą įskaičiuota tūkstančiai valandų, praleistų tobulinimo ir tyrimų centruose, taip pat tikrais keliais sukarti milijonai kilometrų. Kita dalis brangių motociklų gali tiek kainuoti tik todėl, kad už jų vardo slepiasi ilga istorija, o vien šio ženklelio atsiradimas garaže leidžia aukščiau iškelti nosį.

 

Tačiau patirtis byloja, jog pigesni modeliai gali būti tokie pat geri ar net pranašesni – santykinai jaunos kompanijos, kurios dar tvirtai nestovi ant kojų rinkoje, bet yra pakankamai brandžios, kad gebėtų gaminti kokybiškus ir patikimus produktus, į kainą neįtraukia mokesčio už prestižą.

 

Taip pat dažnai leidžia sau dirbti ir mažesnėmis maržomis, nes tai tiesiog įprasta praktika bet kurioje verslo šakoje. „Casio“ laikrodis niekada nebus prestižiškesnis už „Rolex“, tačiau, nors ir kaip žiūrėtum, laiką jis rodo gerokai tiksliau nei mechaniniai dėl prestižo ir statuso nešiojami gaminiai.