Motociklo dizainas: papildoma vertė ar antraeilis kriterijus?

Renkantis motociklą būtina atsižvelgti į daugelį kriterijų: variklį, pakabą, technologijas. Svarbu žinoti, kokio segmento pirkinio ieškoma, tikrai svarbi ir kaina. Tačiau kelintoje vietoje lieka dizainas? Dažnas gali numoti ranka, sakydamas, kad dizainas – skonio reikalas, ir tai nebūtinai vienas iš kriterijų. Kita vertus, beveik visuose automobilių ar motociklų rinkimuose galima išvysti ir apdovanojimą už geriausią dizainą. Dar daugiau – pasaulyje vyksta net atskiri rinkimai, kuriuose apdovanojami geriausio dizaino kūriniai.
Vieni žinomiausių ir prestižiškiausių – „Red Dot“ apdovanojimai, kuriais neseniai buvo įvertinti tokie automobilių pasaulio modeliai kaip „Ferrari F80“ ar „Porsche Macan Turbo“. Motociklų pasaulyje „Red Dot“ apdovanojimus pelnė ikoniškoji „Ducati Panigale V4“ bei neseniai pasaulį išvydęs sportiškasis „CFMOTO 800NK“.

Dizainas – daug daugiau nei gražu ar negražu
Vyraujančiai nuomonei, kad dizainas yra tik skonio reikalas, architektas, studijos „Heima architects“ bendraįkūrėjis Povilas Daugis oponuoja, sakydamas, kad tai tik viena medalio pusė. Pasak jo, geras dizainas turi labai plačią prasmę, o estetika ir išvaizda toli gražu nėra vieninteliai gero dizaino bruožai.
„Garsus vokiečių dizaineris Dieteris Ramsas (legendinis „Braun“ dizaineris, padaręs didelę įtaką ir „Apple“ dizaino krypčiai) yra suformulavęs 10 gero dizaino principų, o estetika yra tik vienas iš jų. D. Ramsas kalba ir apie funkcionalumą, inovatyvumą, nuoširdumą ir t. t. Pavyzdžiui, automobilių dirbtiniai duslintuvų antgaliai arba nefunkcionuojančios oro paėmimo angos yra puikus nenuoširdaus dizaino pavyzdys.
Manau, kad vieni principai aktualesni automobiliams ar motociklams, kiti principai – architektūrai ar interjerui, dar kiti – buities prietaisams. Tačiau visada galima patikrinti, kiek iš šių principų dizainas atliepia. Jei kalbame apie estetiką – viskas prasideda nuo proporcijų – ar tai būtų daiktas, pastatas ar transporto priemonė. Tai tarsi universali estetikos taisyklė“, – dėsto P. Daugis.

Apie platesnę dizaino sąvoką kalba ir organizacija „Red Dot“. Štai „CFMOTO 800NK“ apdovanojimo aprašyme paminėti ne tik aerodinamiškas dizainas ar išskirtinis priekinis LED žibintas, bet ir galingas variklis, chromo-molibdeno plieno rėmas, geras valdymas bei ergonomika. Taip pat išskirtas vientisas dizainas, atsikartojantis skirtingose motociklo dalyse.
Architektas P. Daugis taip pat pastebi, kad nors dažnai sakoma, jog diskusijose apie tai, kas gražu, o kas ne, kiekvienas žmogus turi savo skonį, visgi didesnė dalis žmonių turės vienodą nuomonę.
„Net jei liktume analizuoti estetikos, dažniausiai žmonės kažkaip sutaria, nepaisant nuomonės, kad kiekvienas turi savo skonį. Kiekvienoje eroje būdavo, pavyzdžiui, automobilių, tapusių publikos favoritais. Matyt, vis tiek yra tam tikras intuityvus pajautimas, kas yra gera proporcija, graži detalė. opo f FormBlogiausia, kad nėra aiškių taisyklių. O juk būtų labai paprasta kurti tik gražius motociklus.
Dar vienas pastebėjimas – egzistuoja skirtingos estetikos ir visiškai skirtingi daiktai gali būti gražūs savaip. Tarkime, gali būti gražus „café raceris“, bet gali būti labai gražus ir „enduro“ motociklas. Jų estetikos kardinaliai skiriasi, tačiau abu gali būti savaip patrauklūs“, – įsitikinęs pašnekovas.

Geras dizainas – privalumas ir savęs išraiška
„Lietuvos metų motociklo“ rinkimų komisijos narys Dominykas Butvilas, kalbėdamas apie motociklų dizainą, pažymi, kad tai ne tik transporto priemonė, bet ir saviraiškos būdas.
„Motociklas dažnai yra tavo stiliaus ar charakterio išraiška, todėl jo išvaizda ir dizainas negali būti ignoruojami. Atvirkščiai – sakau, kad motociklas turi kelti emocijas. Jeigu jį pastatęs atsisuki apžiūrėti, vadinasi, jau lauki, kada galėsi vėl su juo išvažiuoti. Jeigu jūsų mėgstamas motociklas įvertintas prestižiniu apdovanojimu, tai dar vienas patvirtinimas, kad jo dizainas yra išskirtinis ir ilgaamžis“, – kalba D. Butvilas.

Savo ruožtu P. Daugis teigia, kad kai kuriose srityse taip pat labiau pasikliauja savo skoniu, tačiau pripažintas apdovanojimas – svarus kriterijus, į kurį verta atsižvelgti.
„Savo veikloje, tarp daugybės produktų, labiau pasitikiu savo skoniu ir platesniu projekto sumanymu – kas tinka ar netinka kiekvienu konkrečiu atveju. Architektūroje ir interjere remiuosi savo supratimu ir skoniu, bet yra sričių, kur tikrai neturiu tokio gilaus supratimo. Tokiais atvejais patikimas apdovanojimas man prideda pasitikėjimo – žinau, kad tos srities profesionalai teigiamai įvertino produktą, ir man, kaip neįsigilinusiam vartotojui, dėl to kur kas ramiau“, – atvirauja pašnekovas.
Daugis priduria, kad dizainas tikrai nėra vienintelis kriterijus, tačiau yra labai svarbus. Jis taip pat pažymi, kad nebūtina būti estetinės profesijos atstovu, norint vertinti dizainą: „Estetiką jaučia kiekvienas. Kiekvienas turi savitą skonį, į kurį vieni kūriniai pataiko labiau, kiti – mažiau. Čia profesionalų kaip ir nėra.“
Pranešimas spaudai