Elektromobilių vaidmuo keičiasi: biudžetinės klasės modeliai jau tinkami šeimai ir mieste, ir ilgose kelionėse
Lyg metų laikai nepastovios elektromobilių rinkos tendencijos kai kuriuos gamintojus verčia kiek atsitraukti nuo pirminio sumanymo ir pakoreguoti ambicingus planus. O kiti stengiasi stiprinti savo pozicijas, todėl, įžvelgdami potencialą, savo elektra varomus modelius kuria taip, kad jie taptų dar patrauklesni didesniam vairuotojų ratui. Dėl šios priežasties kai kurie kompaktinės klasės modeliai jau pasižymi savybėmis, leidžiančiomis jiems pretenduoti ne į antro, o į pagrindinio šeimos automobilio poziciją.
Gerėjantis kainos ir nuvažiuojamo atstumo santykis
Iki šiol skirstyti elektromobilius į skirtingus segmentus bei pirkėjų grupes buvo ganėtinai paprasta: kuo jis mažesnis, tuo tinkamesnis miestui ne tik dėl dydžio, bet ir dėl viena įkrova įveikiamo atstumo, o didesnius modelius natūraliai ėmė rinktis gausesnes šeimas turintys ar ilgesnius atstumus keliaujantys žmonės.
Dėl ganėtinai aiškiai apibrėžtų skirtingų klasių elektromobilių galimybių mažesnieji dažniausiai buvo laikomi geru variantu antro šeimos automobilio vietai užimti, bet naujausi modeliai gali priversti į viską pažiūrėti iš naujos perspektyvos.
Prieš keletą metų mažieji elektra varomi modeliai viena įkrova nuriedėdavo 200–250 kilometrų. Šis atstumas puikiai tinka miesto sąlygomis, bet riboja galimybes užmiestyje. Tačiau vartotojų poreikiai auga. Kadangi Europoje populiarumo viršūnėje išlieka kompaktiški modeliai, gamintojai pasistengė išplėsti ir jų galimybes.
Todėl naujausi modeliai, tokie kaip „MINI Aceman“, kuris viena įkrova nuvažiuoja 300 kilometrų (pagal WLTP metodiką), taip pat beveik 350 kilometrų įveikiantis bazinės versijos „Volvo EX30“ arba 400 kilometrų ribą viršijančiu atstumu galintis pasigirti naujausias šio segmento modelis „Kia EV3“ tampa patraukliais variantais tiems, kurie neketina apsiriboti miesto teritorija, bet nori kompaktiško ir santykinai nebrangaus elektromobilio.
Automobilių apžvalgininkas ir nuolatinis konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys Vitoldas Milius mano, kad tokie modeliai gali kiek išjudinti kompaktinės klasės elektromobilių rinką, ypač Baltijos šalyse.
„Ilgą laiką buvo dvi pagrindinės problemos – nuvažiuojamas atstumas ir kaina. Kuo toliau norėjai su elektromobiliu nuvykti viena įkrova, tuo jis buvo didesnis ir brangesnis. Tačiau pažiūrėjus į tokių elektromobilių kainą, neretai perkopiančią 100 tūkst. eurų, kartais man kildavo abejonių.
Tačiau dabar atsiranda vis daugiau kompaktiškų ekonominės klasės modelių, viliojančių patrauklia kaina ir nemažu nuvažiuojamu atstumu. Pavyzdžiui, mes gyvename mažoje šalyje, kur nuo vieno krašto iki kito yra 300 kilometrų, todėl visiškai pakanka elektromobilių, kurie turi galimybę tiek įveikti viena įkrova. Kalbant apie kainą, galbūt nėra visai taip, kad elektromobiliai pastebimai pinga, o modeliai su vidaus degimo varikliais nenumaldomai brangsta. Bet tokiu atveju elektromobilis tampa dar patrauklesniu pasirinkimu“, – svarsto automobilių ekspertas.
Naujasis bazinės komplektacijos „MINI Aceman“ kainuoja nuo kiek daugiau nei 42 tūkst. eurų, standartinė „Volvo EX30“ kaina truputį viršija 41 tūkst. eurų, o „Kia EV3“ pradinė kaina neperžengia 40 tūkst. eurų ribos. Pasinaudojus valstybės teikiama subsidija, pastarojo krosoverio kaina sumažėja iki beveik 35 tūkst., o šio modelio versija su didesniu akumuliatoriumi, kuris viena įkrova leidžia nuvažiuoti net iki 600 kilometrų (pagal WLTP metodiką), gali kainuoti ir mažiau nei 39 tūkst. eurų.
Tokios kainos mažina elektromobilių atotrūkį nuo modelių, varomų vidaus degimo varikliais, ir atveria didesnes galimybes į ekologišką transporto priemonę persėsti platesniam vairuotojų ratui.
Ar elektromobilis jau tinkamas gyvenant daugiabutyje?
Kompaktinės klasės modelius dažniausiai renkasi didmiesčiuose gyvenantys vairuotojai. Tai susiję su praktinėmis priežastimis – tokie automobiliai yra manevringi, bet suteikia pakankamai erdvės ir komforto keliaujant užmiestyje. Tačiau dėl riboto viena įkrova įveikiamo atstumo kompaktiški elektromobiliai dažnai nesulaukia didžiulio daugiabučiuose gyvenančių šeimų susidomėjimo.
Labiausiai dėl to, kad infrastruktūra dar nėra tokia patogi įkrauti elektromobilį kiekviename kvartale. Dėl šios priežasties kompaktiškiems modeliams ir buvo prilipdyta antro šeimos automobilio etiketė, mat jis tinka gyvenantiems nuosavuose namuose, kur galima įrengti asmenines įkrovimo stoteles ir naudoti pigesnę, pavyzdžiui, naktinio tarifo ar saulės elektrinėse pagamintą elektros energiją.
Bet naujausi šios klasės elektra varomi modeliai pašalina ir šią problemą. Jei per dieną nuvažiuojate 60–70 kilometrų, tuomet apie 590 kilometrų vieną įkrova galintis įveikti „Volvo EX30“ su 69 kWh talpos akumuliatoriumi ar 600 kilometrų ribą šiek tiek viršijantis „Kia EV3“ su 81 kWh talpos baterija be papildomos įkrovos leis važiuoti visą savaitę.
Pastarąjį modelį galima įkrauti iki 135 kW sparta, o toks tempas retkarčiais apsilankius greitojo įkrovimo stotelėse leis ten neužtrukti.
„Nepasakyčiau, kad dėl to kompaktiški modeliai tampa tinkamu pasirinkimu visiems, bet vairuotojų ar šeimų, kurios gali svarstyti apie tokį elektromobilį, tikrai daugiau. Vargu ar gyvenantiems senuose daugiabučiuose yra pakankamai galimybių krauti automobilius, bet naujų namų gyventojai gali įsigyti nutolusias saulės elektrines ir savo parkavimo vietose įsirengti įkrovimo stoteles. Gali gyventi devintame aukšte, bet turėti galimybę elektromobilio energijos atsargas papildyti namuose.
Galbūt palankias sąlygas sudaro darbovietės? Jei atvykę į darbą elektromobilį galite įkrauti nemokamai ar už simbolinę kainą, tai, kol dirbate, per vieną dieną įsikrausite tiek, kad pakaks savaitei.
Jeigu reikia vykti į užmiestį, vėlgi didelis nuvažiuojamas atstumas, elektromobilių greito įkrovimo galimybės ir infrastruktūra, prireikus, leidžia įsikrauti ir keliauti toliau. Galiausiai jautiesi ramus, kad net ir ištikus nenumatytai situacijai turėsi pakankamai energijos kažkur nuvažiuoti, nereikės kaip su senaisiais elektromobiliais drebėti, kad net geriausiu atveju turi tik 100 kilometrų, ir viskas. Taigi galimybės plečiasi ir kompaktiški modeliai jau gali tapti elektromobiliais, šalia kurių nebereikia kito automobilio su vidaus degimo varikliu“, – apibendrina V. Milius.